๐ Questions & Answers — The Thief's Story (Ruskin Bond)
(Detailed answers in English, Hindi translation & short easy answers for weak students)
❓ Questions & Answers (Plot-based & Analytical)
Q1. Who is the 'I' in this story?
เคเคนाเคจी เคฎें 'เคฎैं' เคौเคจ เคนै?
Answer (English): The narrator 'I' is a young thief — fifteen years old when he first meets Anil. He tells the story in the first person and recounts his life as a petty, experienced thief who takes on the name Hari Singh to avoid detection. 3
เคเคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เคเคนाเคจी เคा ‘เคฎैं’ เคเค เคिเคถोเคฐ เคोเคฐ เคนै — เคो เคเคฌ เค เคจिเคฒ เคธे เคฎिเคฒเคคा เคนै เคคเคฌ เคฒเคเคญเค เคชंเคฆ्เคฐเคน เคธाเคฒ เคा เคนोเคคा เคนै। เคตเคน เค เคชเคจा เค เคจुเคญเคต เคเคฐ เคฌाเคฆ เคी เคเคเคจाเคँ เคชเคนเคฒे เคชुเคฐुเคท เคฎें เคธुเคจाเคคा เคนै।
๐ เคเคธाเคจ: เคฏเคน เคเค เคฏुเคตा เคोเคฐ เคนै।
Q2. What is he “a fairly successful hand” at?
เคตเคน เคिเคธ เคाเคฎ เคฎें 'kaafi เคธเคซเคฒ' เคนै?
Answer (English): He says he is “a fairly successful hand” at thieving — an experienced petty thief who has learned tricks, taken new names frequently to escape the police, and practised stealing in bazaars and households. His confidence comes from his short but active career as a thief. 4
เคเคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เคตเคน เคुเคฆ เคो เคोเคฐी เคเคฐเคจे เคฎें เคाเคซी เคจिเคชुเคฃ เคฌเคคाเคคा เคนै — เคเค เค เคจुเคญเคตी เคोเคा เคोเคฐ เคो เคชुเคฒिเคธ เคเคฐ เคชिเคเคฒे เคฎाเคฒिเคों เคธे เคฌเคเคจे เคे เคฒिเค เคจाเคฎ เคฌเคฆเคฒเคคा เคฐเคนเคคा เคนै।
๐ เคเคธाเคจ: เคตเคน เคोเคฐी เคเคฐเคจे เคฎें เคฎाเคนिเคฐ เคนै।
Q3. What does he get from Anil in return for his work?
เคाเคฎ เคे เคฌเคฆเคฒे เคเคธे เค
เคจिเคฒ เคธे เค्เคฏा เคฎिเคฒเคคा เคนै?
Answer (English): Anil gives him food, a place to sleep (a balcony), trust, and personal attention — teaching him to write his name and promising to teach him to write whole sentences and add numbers. Later, when Anil earns money by selling his writing, he keeps the notes under his mattress and gives the boy money (pay). The narrator values the trust, the teaching and the possibility of learning to read and write. 5
เคเคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เค เคจिเคฒ เคเคธे เคाเคจा, เคธोเคจे เคी เคเคเคน เคเคฐ เคญเคฐोเคธा เคฆेเคคा เคนै; เคตเคน เคเคธे เคจाเคฎ เคฒिเคเคจा เคธिเคाเคคा เคนै เคเคฐ เคเคे เคชเคข़เคจा-เคฒिเคเคจा เคธिเคाเคจे เคा เคตाเคฆा เคเคฐเคคा เคนै। เคฌाเคฆ เคฎें เค เคจिเคฒ เคเคธे เคชैเคธे เคญी เคฆेเคคा เคนै।
๐ เคเคธाเคจ: เคाเคจा, เคฐเคนเคจे เคी เคเคเคน, เคชเคข़เคจा-เคฒिเคเคจा เคी เคธीเค เคเคฐ เคญเคฐोเคธा।
Q4. How does the thief think Anil will react to the theft?
เคोเคฐ เคธोเคเคคा เคนै เคि เค
เคจिเคฒ เคोเคฐी เคชเคฐ เคैเคธे เคช्เคฐเคคिเค्เคฐिเคฏा เคฆेเคा?
Answer (English): The thief reasons from his experience: the greedy man shows fear, the rich man shows anger, and the poor man shows acceptance. He expects Anil — who is careless and trusting — will show only a touch of sadness, not rage; the thief believes Anil will feel hurt because trust, not money, would be lost. So the thief expects a calm, sorrowful reaction rather than immediate anger. 6
เคเคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เคोเคฐ เค เคจुเคญเคต เคे เคเคงाเคฐ เคชเคฐ เคธोเคเคคा เคนै เคि เค เคจिเคฒ เค เคฎीเคฐ เคจเคนीं เคฌเคฒ्เคि เคญเคฐोเคธेเคฎंเคฆ เคเคฐ เคฌेเคชเคฐเคตाเคน เคนै, เคเคธเคฒिเค เคตเคน เคेเคตเคฒ เคฅोเคก़ी เคเคฆाเคธी เคฆिเคाเคเคा — เค्เคฐोเคง เคจเคนीं। เคเคธเคे เค เคจुเคธाเคฐ เค เคจिเคฒ เคชैเคธे เคธे เค्เคฏाเคฆा เคตिเคถ्เคตाเคธ เคे เคूเคเคจे เคชเคฐ เคฆुเค เคฆेเคा।
๐ เคเคธाเคจ: เคเคธे เคฒเคเคคा เคนै เค เคจिเคฒ เคुเคธ्เคธा เคจเคนीं เคเคฐेเคा, เคฌเคฒ्เคि เคฆुเคी เคนोเคा।
Q5. What does he say about the different reactions of people when they are robbed?
เคฒोเค เคोเคฐी เคนोเคจे เคชเคฐ เค
เคฒเค-เค
เคฒเค เคैเคธे เคช्เคฐเคคिเค्เคฐिเคฏा เคเคฐเคคे เคนैं — เค्เคฏा เคเคนเคคा เคนै?
Answer (English): From his “short career as a thief” he has observed patterns: the greedy man shows fear (worried about being robbed again), the rich man shows anger, and the poor man accepts the loss. He contrasts these habitual reactions with what he expects from Anil — a man who will show sadness for the betrayal of trust. 7
เคเคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เคเคธเคจे เคฆेเคा เคนै เคि เคฒाเคฒเคी เคเคฆเคฎी เคกเคฐเคคा เคนै, เค เคฎीเคฐ เคुเคธ्เคธा เคเคฐเคคा เคนै เคเคฐ เคเคฐीเคฌ เคนाเคฐ เคฎाเคจ เคฒेเคคा เคนै। เคชเคฐ เค เคจिเคฒ เคฎें เคตเคน เคฏเคน เคเคฎ्เคฎीเคฆ เคเคฐเคคा เคนै เคि เค เคจिเคฒ เคฌเคธ เคฏเคน เคฆुเค เคฎเคนเคธूเคธ เคเคฐेเคा เคि เคिเคธी เคจे เคเคธ เคชเคฐ เคญเคฐोเคธा เคคोเคก़ा।
๐ เคเคธाเคจ: เคฒाเคฒเคी เคกเคฐเคคा เคนै, เค เคฎीเคฐ เคुเคธ्เคธा เคเคฐเคคा เคนै, เคเคฐीเคฌ เคฎाเคจ เคฒेเคคा เคนै; เค เคจिเคฒ เคฆुเคी เคนोเคा।
Q6. Does Anil realise that he has been robbed?
เค्เคฏा เค
เคจिเคฒ เคो เคชเคคा เคเคฒเคคा เคนै เคि เคเคธे เคฒूเคा เคเคฏा เคนै?
Answer (English): No — Anil does not realise that he has been robbed. The thief sneaks the money out at night and later, when Anil finds the notes damp from the rain and gives one to the boy as pay, the boy (the thief) realises Anil does not know what happened. Instead of anger or suspicion, Anil simply says they will start writing sentences — he has recognized the boy’s potential to learn. The story shows that Anil’s trust and simplicity conceal the theft from immediate detection. 8
เคเคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เคจเคนीं — เค เคจिเคฒ เคो เคोเคฐी เคा เคชเคคा เคจเคนीं เคเคฒเคคा। เคोเคฐ เคฐाเคค เคฎें เคจोเค เคฒे เคाเคคा เคนै, เคเคฐ เคธुเคฌเคน เค เคจिเคฒ เคฌिเคจा เคिเคธी เคถเค เคे เคเคธे เคชैเคธे เคฆेเคคा เคเคฐ เคชเคข़ाเคจा เคถुเคฐू เคเคฐเคจे เคी เคฌाเคค เคเคฐเคคा เคนै।
๐ เคเคธाเคจ: เคจเคนीं — เค เคจिเคฒ เคो เคชเคคा เคจเคนीं เคเคฒเคคा।
Analytical Q1. Hari Singh’s reactions to education — do they change? What makes him return to Anil?
เคนเคฐी เคธिंเคน เคी เคชเคข़ाเค เคे เคช्เคฐเคคि เคช्เคฐเคคिเค्เคฐिเคฏाเคँ — เค्เคฏा เคฌเคฆเคฒเคคी เคนैं? เคตเคน เค
เคจिเคฒ เคे เคชाเคธ เคตाเคชเคธ เค्เคฏों เคฒौเคเคคा เคนै?
Answer (English): At first Hari (the narrator) is excited and ambitious about learning: he believes that “once I could write like an educated man there would be no limit to what I could achieve.” Education represents social mobility and respect. However, immediately after he steals Anil’s money he fantasizes about quick riches and running away. Still, his deeper desire for respect and “to be a really big man… a clever and respected man” brings him back; he cannot fully escape the attraction of learning and the honest future Anil represents. The tension between petty theft (immediate gain) and long-term self-improvement (education) causes his return. 9
เคเคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เคชเคนเคฒे เคตเคน เคชเคข़ाเค เคो เคฌเคก़ी เคเคฎ्เคฎीเคฆ เคธे เคฆेเคเคคा เคนै — เคชเคข़เคจा-เคฒिเคเคจा เคเคธे เคฌเคก़ा เคเคฐ เคธเคฎ्เคฎाเคจिเคค เคฌเคจाเคเคा। เคोเคฐी เคเคฐเคे เคตเคน เค्เคทเคฃिเค เคฒाเคญ เคธोเคเคคा เคนै, เคชเคฐ เค ंเคคเคคः เคเคธे เค เคจिเคฒ เคी เคฆी เคนुเค เคธीเค เคเคฐ เคเค्เคเคค เคी เคाเคน เคตाเคชเคธ เคींเค เคฒाเคคी เคนै — เคฏเคนी เคตเคเคน เคนै เคि เคตเคน เคฒौเคเคคा เคนै।
๐ เคเคธाเคจ: เคเคฒ्เคฆी เคชैเคธा เคाเคนिเค เคชเคฐ เคชเคข़ाเค เคเคฐ เคเค्เคเคค เค़्เคฏाเคฆा เคฎाเคฏเคจे เคฐเคเคคी เคนै—เคเคธเคฒिเค เคฒौเคเคคा เคนै।
Analytical Q2. Why doesn't Anil hand the thief to the police? How is Anil different from most employers?
เค
เคจिเคฒ เคोเคฐ เคो เคชुเคฒिเคธ เค्เคฏो เคจเคนीं เคธौंเคชเคคा? เค
เคจिเคฒ เค
เคจ्เคฏ เคฎाเคฒिเคों เคธे เคैเคธे เค
เคฒเค เคนै?
Answer (English): The story never shows Anil calling the police; instead he treats the boy with trust and kindness (teaching him to write, feeding him, paying him when he can). Anil’s character — gentle, trusting and non-judgemental — contrasts with employers who might punish or hand someone over for theft. Anil believes in the boy’s potential and deals with people humanely. The narrator explicitly calls Anil “the most trusting person I had ever met,” which explains why the boy both exploits and, ultimately, returns. 10
เคเคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เค เคจिเคฒ เคฆเคฏाเคฒु เคเคฐ เคญเคฐोเคธेเคฎंเคฆ เคนै; เคตเคน เคถเค เคเคฐเคจे เคी เคเคเคน เคฒเคก़เคे เคो เคธिเคाเคจे เคเคฐ เคญเคฐोเคธा เคฆेเคจे เคो เคुเคจเคคा เคนै। เคตเคน เคเคจ เคฎाเคฒिเคों เคธे เค เคฒเค เคนै เคो เคคुเคฐเคจ्เคค เคธเคा เคฏा เคชुเคฒिเคธ เคฌुเคฒाเคคे เคนैं।
๐ เคเคธाเคจ: เค เคจिเคฒ เคฆเคฏाเคฒु เคนै; เคธเคा เคฆेเคจे เคे เคฌเคाเคฏ เคตเคน เคฎเคฆเคฆ เคเคฐเคคा เคนै।
Broader Questions — Reality, setting, and character reflections
Q. Are people like Anil and Hari Singh found only in fiction?
Short Answer: No — the characters are realistic types. Anil represents kind, trusting individuals (often found in real life) while Hari represents disadvantaged youth driven to petty crime — also a real social reality.
Q. Does it matter that Anil is a struggling writer? Does that explain his behaviour?
Short Answer: Yes — Anil’s precarious income (a few cheques, uneven earnings) makes him generous rather than rich; his idealism as a writer helps explain his affectionate, non-materialistic treatment of the boy. The narrator notices Anil’s odd way of making money (selling occasionally to magazines), which fits his trustful and bohemian personality. 11
Q. Where is the story set and what languages might the characters speak?
Short Answer: The names and scenes (bazaar, Lucknow Express, jumna sweet shop) place the setting in North Indian small-town India; the local languages would be Hindi/Urdu and possibly regional dialects. Although the story is written in English, characters in daily life would plausibly speak local languages and some simple English, depending on education. 12
๐ Key Points to Remember
- The narrator is a 15-year-old thief (uses the name Hari Singh). 13
- Anil is trusting, teaches the boy to write and gives him food & shelter. 14
- The thief steals 600 rupees, fails to escape, and later returns because education and respect matter to him.
- Anil never realises the theft immediately — his trust and simplicity hide the crime. 16