๐Ÿ”Ž Questions & Answers — The Thief's Story (Ruskin Bond)

(Detailed answers in English, Hindi translation & short easy answers for weak students)

❓ Questions & Answers (Plot-based & Analytical)

Q1. Who is the 'I' in this story?
เค•เคนाเคจी เคฎें 'เคฎैं' เค•ौเคจ เคนै?

Answer (English): The narrator 'I' is a young thief — fifteen years old when he first meets Anil. He tells the story in the first person and recounts his life as a petty, experienced thief who takes on the name Hari Singh to avoid detection. 3

เค‰เคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เค•เคนाเคจी เค•ा ‘เคฎैं’ เคเค• เค•िเคถोเคฐ เคšोเคฐ เคนै — เคœो เคœเคฌ เค…เคจिเคฒ เคธे เคฎिเคฒเคคा เคนै เคคเคฌ เคฒเค—เคญเค— เคชंเคฆ्เคฐเคน เคธाเคฒ เค•ा เคนोเคคा เคนै। เคตเคน เค…เคชเคจा เค…เคจुเคญเคต เค”เคฐ เคฌाเคฆ เค•ी เค˜เคŸเคจाเคँ เคชเคนเคฒे เคชुเคฐुเคท เคฎें เคธुเคจाเคคा เคนै।

๐Ÿ“Œ Easy answer: The narrator is a young thief (Hari Singh).
๐Ÿ“Œ เค†เคธाเคจ: เคฏเคน เคเค• เคฏुเคตा เคšोเคฐ เคนै।

Q2. What is he “a fairly successful hand” at?
เคตเคน เค•िเคธ เค•ाเคฎ เคฎें 'kaafi เคธเคซเคฒ' เคนै?

Answer (English): He says he is “a fairly successful hand” at thieving — an experienced petty thief who has learned tricks, taken new names frequently to escape the police, and practised stealing in bazaars and households. His confidence comes from his short but active career as a thief. 4

เค‰เคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เคตเคน เค–ुเคฆ เค•ो เคšोเคฐी เค•เคฐเคจे เคฎें เค•ाเคซी เคจिเคชुเคฃ เคฌเคคाเคคा เคนै — เคเค• เค…เคจुเคญเคตी เค›ोเคŸा เคšोเคฐ เคœो เคชुเคฒिเคธ เค”เคฐ เคชिเค›เคฒे เคฎाเคฒिเค•ों เคธे เคฌเคšเคจे เค•े เคฒिเค เคจाเคฎ เคฌเคฆเคฒเคคा เคฐเคนเคคा เคนै।

๐Ÿ“Œ Easy answer: He is good at stealing (a petty thief by trade).
๐Ÿ“Œ เค†เคธाเคจ: เคตเคน เคšोเคฐी เค•เคฐเคจे เคฎें เคฎाเคนिเคฐ เคนै।

Q3. What does he get from Anil in return for his work?
เค•ाเคฎ เค•े เคฌเคฆเคฒे เค‰เคธे เค…เคจिเคฒ เคธे เค•्เคฏा เคฎिเคฒเคคा เคนै?

Answer (English): Anil gives him food, a place to sleep (a balcony), trust, and personal attention — teaching him to write his name and promising to teach him to write whole sentences and add numbers. Later, when Anil earns money by selling his writing, he keeps the notes under his mattress and gives the boy money (pay). The narrator values the trust, the teaching and the possibility of learning to read and write. 5

เค‰เคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เค…เคจिเคฒ เค‰เคธे เค–ाเคจा, เคธोเคจे เค•ी เคœเค—เคน เค”เคฐ เคญเคฐोเคธा เคฆेเคคा เคนै; เคตเคน เค‰เคธे เคจाเคฎ เคฒिเค–เคจा เคธिเค–ाเคคा เคนै เค”เคฐ เค†เค—े เคชเคข़เคจा-เคฒिเค–เคจा เคธिเค–ाเคจे เค•ा เคตाเคฆा เค•เคฐเคคा เคนै। เคฌाเคฆ เคฎें เค…เคจिเคฒ เค‰เคธे เคชैเคธे เคญी เคฆेเคคा เคนै।

๐Ÿ“Œ Easy answer: Food, shelter, teaching (basic writing) and eventual pay/trust.
๐Ÿ“Œ เค†เคธाเคจ: เค–ाเคจा, เคฐเคนเคจे เค•ी เคœเค—เคน, เคชเคข़เคจा-เคฒिเค–เคจा เค•ी เคธीเค– เค”เคฐ เคญเคฐोเคธा।

Q4. How does the thief think Anil will react to the theft?
เคšोเคฐ เคธोเคšเคคा เคนै เค•ि เค…เคจिเคฒ เคšोเคฐी เคชเคฐ เค•ैเคธे เคช्เคฐเคคिเค•्เคฐिเคฏा เคฆेเค—ा?

Answer (English): The thief reasons from his experience: the greedy man shows fear, the rich man shows anger, and the poor man shows acceptance. He expects Anil — who is careless and trusting — will show only a touch of sadness, not rage; the thief believes Anil will feel hurt because trust, not money, would be lost. So the thief expects a calm, sorrowful reaction rather than immediate anger. 6

เค‰เคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เคšोเคฐ เค…เคจुเคญเคต เค•े เค†เคงाเคฐ เคชเคฐ เคธोเคšเคคा เคนै เค•ि เค…เคจिเคฒ เค…เคฎीเคฐ เคจเคนीं เคฌเคฒ्เค•ि เคญเคฐोเคธेเคฎंเคฆ เค”เคฐ เคฌेเคชเคฐเคตाเคน เคนै, เค‡เคธเคฒिเค เคตเคน เค•ेเคตเคฒ เคฅोเคก़ी เค‰เคฆाเคธी เคฆिเค–ाเคเค—ा — เค•्เคฐोเคง เคจเคนीं। เค‰เคธเค•े เค…เคจुเคธाเคฐ เค…เคจिเคฒ เคชैเคธे เคธे เคœ्เคฏाเคฆा เคตिเคถ्เคตाเคธ เค•े เคŸूเคŸเคจे เคชเคฐ เคฆुเค– เคฆेเค—ा।

๐Ÿ“Œ Easy answer: He expects sadness over lost trust, not anger.
๐Ÿ“Œ เค†เคธाเคจ: เค‰เคธे เคฒเค—เคคा เคนै เค…เคจिเคฒ เค—ुเคธ्เคธा เคจเคนीं เค•เคฐेเค—ा, เคฌเคฒ्เค•ि เคฆुเค–ी เคนोเค—ा।

Q5. What does he say about the different reactions of people when they are robbed?
เคฒोเค— เคšोเคฐी เคนोเคจे เคชเคฐ เค…เคฒเค—-เค…เคฒเค— เค•ैเคธे เคช्เคฐเคคिเค•्เคฐिเคฏा เค•เคฐเคคे เคนैं — เค•्เคฏा เค•เคนเคคा เคนै?

Answer (English): From his “short career as a thief” he has observed patterns: the greedy man shows fear (worried about being robbed again), the rich man shows anger, and the poor man accepts the loss. He contrasts these habitual reactions with what he expects from Anil — a man who will show sadness for the betrayal of trust. 7

เค‰เคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เค‰เคธเคจे เคฆेเค–ा เคนै เค•ि เคฒाเคฒเคšी เค†เคฆเคฎी เคกเคฐเคคा เคนै, เค…เคฎीเคฐ เค—ुเคธ्เคธा เค•เคฐเคคा เคนै เค”เคฐ เค—เคฐीเคฌ เคนाเคฐ เคฎाเคจ เคฒेเคคा เคนै। เคชเคฐ เค…เคจिเคฒ เคฎें เคตเคน เคฏเคน เค‰เคฎ्เคฎीเคฆ เค•เคฐเคคा เคนै เค•ि เค…เคจिเคฒ เคฌเคธ เคฏเคน เคฆुเค– เคฎเคนเคธूเคธ เค•เคฐेเค—ा เค•ि เค•िเคธी เคจे เค‰เคธ เคชเคฐ เคญเคฐोเคธा เคคोเคก़ा।

๐Ÿ“Œ Easy answer: Greedy = fear, rich = anger, poor = acceptance; Anil = sadness over lost trust.
๐Ÿ“Œ เค†เคธाเคจ: เคฒाเคฒเคšी เคกเคฐเคคा เคนै, เค…เคฎीเคฐ เค—ुเคธ्เคธा เค•เคฐเคคा เคนै, เค—เคฐीเคฌ เคฎाเคจ เคฒेเคคा เคนै; เค…เคจिเคฒ เคฆुเค–ी เคนोเค—ा।

Q6. Does Anil realise that he has been robbed?
เค•्เคฏा เค…เคจिเคฒ เค•ो เคชเคคा เคšเคฒเคคा เคนै เค•ि เค‰เคธे เคฒूเคŸा เค—เคฏा เคนै?

Answer (English): No — Anil does not realise that he has been robbed. The thief sneaks the money out at night and later, when Anil finds the notes damp from the rain and gives one to the boy as pay, the boy (the thief) realises Anil does not know what happened. Instead of anger or suspicion, Anil simply says they will start writing sentences — he has recognized the boy’s potential to learn. The story shows that Anil’s trust and simplicity conceal the theft from immediate detection. 8

เค‰เคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เคจเคนीं — เค…เคจिเคฒ เค•ो เคšोเคฐी เค•ा เคชเคคा เคจเคนीं เคšเคฒเคคा। เคšोเคฐ เคฐाเคค เคฎें เคจोเคŸ เคฒे เคœाเคคा เคนै, เค”เคฐ เคธुเคฌเคน เค…เคจिเคฒ เคฌिเคจा เค•िเคธी เคถเค• เค•े เค‰เคธे เคชैเคธे เคฆेเคคा เค”เคฐ เคชเคข़ाเคจा เคถुเคฐू เค•เคฐเคจे เค•ी เคฌाเคค เค•เคฐเคคा เคนै।

๐Ÿ“Œ Easy answer: No — Anil doesn’t notice he’s been robbed.
๐Ÿ“Œ เค†เคธाเคจ: เคจเคนीं — เค…เคจिเคฒ เค•ो เคชเคคा เคจเคนीं เคšเคฒเคคा।

Analytical Q1. Hari Singh’s reactions to education — do they change? What makes him return to Anil?
เคนเคฐी เคธिंเคน เค•ी เคชเคข़ाเคˆ เค•े เคช्เคฐเคคि เคช्เคฐเคคिเค•्เคฐिเคฏाเคँ — เค•्เคฏा เคฌเคฆเคฒเคคी เคนैं? เคตเคน เค…เคจिเคฒ เค•े เคชाเคธ เคตाเคชเคธ เค•्เคฏों เคฒौเคŸเคคा เคนै?

Answer (English): At first Hari (the narrator) is excited and ambitious about learning: he believes that “once I could write like an educated man there would be no limit to what I could achieve.” Education represents social mobility and respect. However, immediately after he steals Anil’s money he fantasizes about quick riches and running away. Still, his deeper desire for respect and “to be a really big man… a clever and respected man” brings him back; he cannot fully escape the attraction of learning and the honest future Anil represents. The tension between petty theft (immediate gain) and long-term self-improvement (education) causes his return. 9

เค‰เคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เคชเคนเคฒे เคตเคน เคชเคข़ाเคˆ เค•ो เคฌเคก़ी เค‰เคฎ्เคฎीเคฆ เคธे เคฆेเค–เคคा เคนै — เคชเคข़เคจा-เคฒिเค–เคจा เค‰เคธे เคฌเคก़ा เค”เคฐ เคธเคฎ्เคฎाเคจिเคค เคฌเคจाเคเค—ा। เคšोเคฐी เค•เคฐเค•े เคตเคน เค•्เคทเคฃिเค• เคฒाเคญ เคธोเคšเคคा เคนै, เคชเคฐ เค…ंเคคเคคः เค‰เคธे เค…เคจिเคฒ เค•ी เคฆी เคนुเคˆ เคธीเค– เค”เคฐ เค‡เคœ्เคœเคค เค•ी เคšाเคน เคตाเคชเคธ เค–ींเคš เคฒाเคคी เคนै — เคฏเคนी เคตเคœเคน เคนै เค•ि เคตเคน เคฒौเคŸเคคा เคนै।

๐Ÿ“Œ Easy answer: He wants quick money but values education and respect — that desire makes him return.
๐Ÿ“Œ เค†เคธाเคจ: เคœเคฒ्เคฆी เคชैเคธा เคšाเคนिเค เคชเคฐ เคชเคข़ाเคˆ เค”เคฐ เค‡เคœ्เคœเคค เคœ़्เคฏाเคฆा เคฎाเคฏเคจे เคฐเค–เคคी เคนै—เค‡เคธเคฒिเค เคฒौเคŸเคคा เคนै।

Analytical Q2. Why doesn't Anil hand the thief to the police? How is Anil different from most employers?
เค…เคจिเคฒ เคšोเคฐ เค•ो เคชुเคฒिเคธ เค•्เคฏो เคจเคนीं เคธौंเคชเคคा? เค…เคจिเคฒ เค…เคจ्เคฏ เคฎाเคฒिเค•ों เคธे เค•ैเคธे เค…เคฒเค— เคนै?

Answer (English): The story never shows Anil calling the police; instead he treats the boy with trust and kindness (teaching him to write, feeding him, paying him when he can). Anil’s character — gentle, trusting and non-judgemental — contrasts with employers who might punish or hand someone over for theft. Anil believes in the boy’s potential and deals with people humanely. The narrator explicitly calls Anil “the most trusting person I had ever met,” which explains why the boy both exploits and, ultimately, returns. 10

เค‰เคค्เคคเคฐ (เคนिเคจ्เคฆी): เค…เคจिเคฒ เคฆเคฏाเคฒु เค”เคฐ เคญเคฐोเคธेเคฎंเคฆ เคนै; เคตเคน เคถเค• เค•เคฐเคจे เค•ी เคœเค—เคน เคฒเคก़เค•े เค•ो เคธिเค–ाเคจे เค”เคฐ เคญเคฐोเคธा เคฆेเคจे เค•ो เคšुเคจเคคा เคนै। เคตเคน เค‰เคจ เคฎाเคฒिเค•ों เคธे เค…เคฒเค— เคนै เคœो เคคुเคฐเคจ्เคค เคธเคœा เคฏा เคชुเคฒिเคธ เคฌुเคฒाเคคे เคนैं।

๐Ÿ“Œ Easy answer: Anil is kind and trusting — he doesn’t punish but helps and teaches.
๐Ÿ“Œ เค†เคธाเคจ: เค…เคจिเคฒ เคฆเคฏाเคฒु เคนै; เคธเคœा เคฆेเคจे เค•े เคฌเคœाเคฏ เคตเคน เคฎเคฆเคฆ เค•เคฐเคคा เคนै।

Broader Questions — Reality, setting, and character reflections

Q. Are people like Anil and Hari Singh found only in fiction?

Short Answer: No — the characters are realistic types. Anil represents kind, trusting individuals (often found in real life) while Hari represents disadvantaged youth driven to petty crime — also a real social reality.

Q. Does it matter that Anil is a struggling writer? Does that explain his behaviour?

Short Answer: Yes — Anil’s precarious income (a few cheques, uneven earnings) makes him generous rather than rich; his idealism as a writer helps explain his affectionate, non-materialistic treatment of the boy. The narrator notices Anil’s odd way of making money (selling occasionally to magazines), which fits his trustful and bohemian personality. 11

Q. Where is the story set and what languages might the characters speak?

Short Answer: The names and scenes (bazaar, Lucknow Express, jumna sweet shop) place the setting in North Indian small-town India; the local languages would be Hindi/Urdu and possibly regional dialects. Although the story is written in English, characters in daily life would plausibly speak local languages and some simple English, depending on education. 12

๐Ÿ“ Key Points to Remember

  • The narrator is a 15-year-old thief (uses the name Hari Singh). 13
  • Anil is trusting, teaches the boy to write and gives him food & shelter. 14
  • The thief steals 600 rupees, fails to escape, and later returns because education and respect matter to him.
  • Anil never realises the theft immediately — his trust and simplicity hide the crime. 16

๐Ÿ”— Related Posts